INTEGRATION OF OUTING CLASS-BASED ECOMEDIA PHOTOVOICE IN CLIMATE CHANGE EDUCATION TO IMPROVE ENVIRONMENTAL LITERACY AMONG ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v11i3.13553Abstract
Objective this research aims to develop photovoice media based on outing class in the context of Climate Change Education (CCE) to foster environmental awareness and intelligence among elementary school students.Method: The approach used is research and development (R&D) with the 4D model, which includes the stages of define, design, develop, and disseminate.Data were collected through expert validation, practicality trials by teachers and students, and effectiveness measurement through pretests and posttests.Results: The expert validation results indicate that the photovoice media has a very high level of validity.Field trials show that this media is very practical and easy to use.The effectiveness of learning has increased, as evidenced by the improvement in students' grades and attitudes towards the environment.Novelty: The integration of photovoice and outing class in the context of CCE provides a visual-contextual approach that strengthens the learning experience based on the real environment.
Keywords:
climate change education, photovoice, outing class, environmental awareness, elementary schoolDownloads
References
Aristya, D., Subrata, H., & Mariana, N. (2024). Desain Aktivitas Project Based Learning (Pjbl) Literasi Matematika Untuk Anak Kelas Tinggi Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 333–341.
Asrowi, A. (2024). Pembelajaran Dengan Pendekatan Outing Class (Penelitian Fenomenologi di RA Al-Inshof Cibadak Lebak Banten Tahun 2024). E-JURNAL AKSIOMA AL-ASAS, 5(2).
Cahyanti, A. N., & Nuroh, E. Z. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Photovoice Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 121–130.
Darma, Y., & Putra, S. R. S. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis macromedia flash bermuatan problem posing terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 323–334.
Ekayanti, N. W., Hermawan, I. M. S., Diarta, I. M., Arjaya, I. B. A., & Suciari, N. K. D. (2024). Pelatihan Pemanfaatan Media Photovoice Berbasis Ai Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Di Smp Widiatmika. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(6), 621–628.
Fahmi, R., Latuconsina, H., Djamaludin, D., & Lesmana, S. J. (2024). Perkembangan Pendidikan Kewarganegaraan Ditinjau dari Konsep dan Permasalahan Global. Pelita: Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 24(1), 100–109.
Fitriana, A. S. (2022). Implementasi Pendidikan Tentang Perubahan Iklim dan Mitigasi Lingkungan.
Illahi, A. T. K. (2024a). Pengaruh Penggunaan Media Photovoice Terhadap Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3381–3397.
Illahi, A. T. K. (2024b). Pengaruh Penggunaan Media Photovoice Terhadap Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3381–3397.
Kamil, P. A., Putri, E., & Ridha, S. (2019). Optimalisasi Environmental Literacy Pada Sekolah Adiwiyata di Kota Banda Aceh Untuk Menanamkan Sikap Peduli Lingkungan. Jurnal Georafflesia: Artikel Ilmiah Pendidikan Geografi, 4(2), 127–138.
Khadavi, M. J. (2024). Inovasi Pembelajaran Pai Melalui Pendekatan Outing Class Di Sma Negeri 1 Sumberasih Probolinggo. Al-Muaddib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(1), 57–67.
Kurniawan, D., & Dewi, S. V. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan media screencast-o-matic mata kuliah kalkulus 2 menggunakan model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan, 3(1).
Mudra, M. D. S., Shalihah, N., Ramdhani, A., & Afrida, J. (2025). Analisis Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di MAS Darul Ulum Banda Aceh. Intelektualita, 13(2).
Mujahidah, M. (2015). Implementasi teori ekologi bronfenbrenner dalam membangun pendidikan karakter yang berkualitas. Lentera: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi, 17(2), 145304.
Nadhiroh, S., & Anshori, I. (2023). Implementasi kurikulum merdeka belajar dalam pengembangan kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran pendidikan agama islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 56–68.
Naelatus, Y., Supriatna, M., Sunarya, Y., & Fahriza, I. (2023). Konstruksi Program Bimbingan Pribadi-Sosial Dalam Meningkatkan Empati Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(01), 468–483.
Naryatmojo, D. L., Kusumantoro, K., & Andalas, M. I. (2024). Environmental Education in The Omah Sawah Community Through The Photovoice Method. Jurnal Abdimas, 28(1), 91–93.
Ninggarwati, D. J., & Gunansyah, G. (2021). Pengembangan Media KAPAPI (Kartu Pasangan Pintar) Berbasis CAI pada Materi Sumber Daya Alam dan Pemanfaatannya untuk Siswa Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(6).
Paluvi, I., & Aliyyah, R. R. (2024). Pengambilan Keputusan: Penerepan Kurikulum Merdeka pada Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 3(3), 2652–2672.
Pinasti, A. N. (2023). Experiential Learning Dan Daur Belajar Sebagai Metode Belajar Berbasis Pengalaman. Media Informasi, 32(2), 204–213.
Puspita, A. M. I. (2023). The Development of Contextual Learning-Based Big Books on the Science Literacy Ability of Grade V Elementary School Students. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 12(1), 35–52. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v12i1.1517
Rahmadiani, R. (2025). Literasi Ekologi: Potensi Dan Tantangan Pendidikan Lingkungan Di Era Society 5.0. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 12(2), 655–664.
Rendo, A., Diarta, I. M., & Hermawan, I. M. S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Siklus 5E Dengan Media Photovoice Terhadap Kreativitas Dan Hasil Photovoice Siswa SMP Negeri 12 Denpasar. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 11(3).
Satriani, A. (2017). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran kimia dengan mengintegrasikan pendekatan STEM dalam pembelajaran berbasis masalah. Seminar Nasional Pendidikan IPA Tahun 2021, 1(1), 207–213.
Septiani, E. (2023). Education for sustainable development (esd) berbasis perubahan iklim dalam pendidikan IPS. Prosiding Seminar Nasional FISIP UNNES, 16–28.
Sulaminingsih, S., Silamat, E., Ruruh, A., Syaiful, M., Ninasari, A., & AR, M. (2024). Dampak perubahan iklim terhadap peningkatan dan penurunan produktivitas tanaman pangan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 10189–10195.
Suryaningsih, Y. (2018). Ekowisata sebagai sumber belajar biologi dan strategi untuk meningkatkan kepedulian siswa terhadap lingkungan. Bio Educatio, 3(2), 279499.
Triana, H., Yanti, P. G., & Hervita, D. (2023). Pengembangan Modul Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Interdisipliner Di Kelas Bawah Sekolah Dasar Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1).
Vioreza, N., Hilyati, W., & Lasminingsih, M. (2023). Education for Sustainable Development: Bagaimana Urgensi Dan Peluang Penerapannya Pada Kurikulum Merdeka? PUSAKA: Journal of Educational Review, 1(1), 34–48.
Widodo, S. F. A., Mr, M. I. F., Widiastuti, A., Ahmed, T., & Shahzeb, S. (2024). Implementasi dan dampak pendidikan holistik berbasis lingkungan pada siswa: studi kasus di sekolah alam. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 24(2), 193–204.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ratna Anggraeni, Ganes Gunansyah, Ari Metalin Ika Puspita, Neni Mariana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).