Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Nearpod dan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis

Authors

  • Alpi Mulyani Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Dani Firmansyah Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31949/dm.v7i2.14972

Abstract

This study aims to determine the effect of using Nearpod learning media and the level of learning independence on students' mathematical problem-solving abilities. The study uses a quantitative approach with a factorial experimental design, involving 30 students randomly selected from the research population. The instruments used consist of a mathematical problem-solving ability test in essay form and a Likert scale learning independence questionnaire. Data analysis was conducted using a Two-Way ANOVA test with the assistance of SPSS Statistics 25. The results of the study indicate that (1) there is a significant effect of the use of Nearpod learning media on students' mathematical problem-solving abilities, with higher average scores compared to other groups; (2) there was a significant effect of learning independence level on mathematical problem-solving ability, with students with high independence achieving better results; and (3) there was no significant interaction between the use of Nearpod learning media and learning independence level on mathematical problem-solving ability. These findings indicate that Nearpod and learning independence each contribute to students' abilities, but do not interactively influence one another.

Keywords:

Nearpod, Learning Independence, Mathematical Problem-Solving Ability

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aslami, R. (2021). Pemanfaatan Nearpod sebagai media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan hasil belajar. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 12(2), 88–95.

Aulia, N., & Baalwi, A. (2022). Efektivitas penggunaan media Nearpod dalam pembelajaran matematika interaktif. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 7(1), 34–42.

Bagariang, Y., & Sopiany, M. (2025). Hubungan antara kemandirian belajar dengan hasil belajar matematika siswa. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 9(1), 11–19.

Frost, J. (2019). Interaction effects in regression: What are they and why they matter. Statistics by Jim. https://statisticsbyjim.com/regression/interaction/

Larasati, R. (2020). Kemandirian belajar dalam pembelajaran matematika: Tinjauan teoritis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 6(1), 45–52.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Lisnawati, E., Marfuah, S., & Wahyuni, S. (2023). Hubungan antara kemandirian belajar dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 7(1), 25–33.

Lubis, A., & Destini, D. (2022). Analisis tujuan pembelajaran matematika dalam Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 20–27.

Marthani, R., & Ratu, D. (2022). Peran media ajar interaktif dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2), 78–84.

Nispiah, N., & Alwin, S. (2023). Integrasi platform Nearpod dalam pembelajaran hybrid. Jurnal Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 3(3), 91–99.

Ratnasari, D., Nugroho, A., & Lestari, P. (2023). Kemandirian belajar dan implikasinya terhadap berpikir kritis dan kemampuan pemecahan masalah siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 88–96.

Risky, A., Maulana, H., & Fahmi, R. (2020). Pengaruh penggunaan Nearpod terhadap kemampuan matematis dan motivasi belajar siswa. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 8(2), 57–66.

Septiani, N. (2024). Integrasi Nearpod dalam model problem-based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(1), 45–53.

Sriwahyuni, N. (2022). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa ditinjau dari gaya belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 13–21.

Sugiyono. (2023). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (Edisi ke-2). Bandung: Alfabeta.

Sulistyani, S., Rahmawati, R., & Handayani, L. (2020). Faktor-faktor yang memengaruhi kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika Nusantara, 5(2), 33–41.

Syafira, M. (2024). Pembelajaran Course Review Horay berbantuan Nearpod untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika, 9(1), 25–33.

Syaputra, R. (2021). Pengembangan e-multimedia interaktif berbasis Nearpod untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa SMP. Jurnal Media Pembelajaran Matematika, 6(1), 44–53.

Wakhidah, N., & Winarti, S. (2024). Pengaruh media Nearpod terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains Indonesia, 9(2), 102–110.

Wulandari, R. (2023). Analisis tingkat kemandirian belajar siswa dalam pembelajaran matematika daring dan luring. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 10(2), 88–94.

Yeni, S. (2022). Pengaruh penggunaan edugame interaktif Nearpod terhadap kemampuan pemecahan masalah SPLTV. Jurnal Pendidikan Madrasah Aliyah, 4(1), 17–25.

Downloads

Abstract Views : 14
Downloads Count: 7

Published

2025-08-13

How to Cite

Mulyani, A., & Firmansyah, D. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Nearpod dan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis . Didactical Mathematics, 7(2), 409–418. https://doi.org/10.31949/dm.v7i2.14972

Issue

Section

Articles