THE INFLUENCE OF LEARNING MOTIVATION AND LEARNING CONCENTRATION ON UNDERSTANDING OF MATHEMATICS CONCEPTS
DOI:
https://doi.org/10.31949/jcp.v9i1.4142Abstract
The background of this research is the common understanding of mathematical concepts caused by several factors, including online learning, less optimal learning, students finding mathematics challenging to understand, lack of student motivation in learning, and low levels of student learning concentration. This study aims to determine the effect of learning motivation and concentration on understanding mathematical concepts. The method used is a survey with multiple correlation techniques. The sample was taken by random sampling technique, which consisted of 84 students of class V elementary schools in the Tanjungpura-Tanjungmekar Karawang cluster. The instruments used were questionnaires to measure learning motivation and concentration and tests to gauge understanding of mathematical concepts. Data analysis used multiple linear regression statistics with the help of the SPSS 25 application. The results showed (1) there was an effect of learning motivation and study concentration simultaneously (simultaneously) on understanding mathematical concepts 114,921, (2) there was an effect of learning motivation on understanding concepts of mathematics of 0.786, (3) there is an effect of learning concentration on understanding mathematical concepts of 0.784. This can be interpreted that the higher the learning motivation and concentration of learning, the better the understanding of mathematical concepts; conversely, the lower the learning motivation and concentration, the less good the understanding of mathematical concepts is. In conclusion, students who have good learning motivation and concentration are expected to be able to provide examples to other students in the learning process, which can improve their understanding of mathematical concepts.
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya pemahaman konsep matematika yang disebabkan beberapa faktor di antaranya pembelajaran secara daring, pembelajaran kurang maksimal, siswa menganggap matematika sulit untuk dipahami, kurangnya motivasi siswa dalam belajar serta tingkat konsentrasi belajar siswa rendah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh motivasi belajar dan konsentrasi belajar terhadap pemahaman konsep matematika. Metode yang menggunakan yaitu survei dengan teknik korelasi berganda. Sampel diambil dengan teknik random sampling, yaitu berjumlah 84 orang siswa kelas V sekolah dasar se-gugus Tanjungpura-Tanjungmekar Karawang. Instrumen yang digunakan berupa kuisioner untuk mengukur motivasi belajar dan konsentrasi belajar dan tes untuk mengukur pemahaman konsep matematika. Analisis data menggunakan statistik regresi linier berganda dengan berbantuan aplikasi SPSS 25. Hasil penelitian menunjukkan (1) terdapat pengaruh motivasi belajar dan konsentrasi belajar secara bersama-sama (simultan) terhadap pemahaman konsep matematika sebesar 114,921, (2) terdapat pengaruh motivasi belajar terhadap pemahaman konsep matematika sebesar 0,786, (3) terdapat pengaruh konsentrasi belajar terhadap pemahaman konsep matematika sebesar 0,784. Hal ini dapat diartikan semakin tinggi motivasi belajar dan konsentrasi belajar maka semakin baik pula pemahaman konsep matematika, sebaliknya motivasi belajar dan konsentrasi belajar rendah maka semakin kurang baik pula pemahaman konsep matematika. Kesimpulan, siswa memiliki motivasi belajar dan konsentrasi belajar yang baik diharapkan dapat memberikan contoh kepada siswa yang lainnya dalam proses pembelajaran yang dapat meningkatkan pemahaman konsep matematika.
Keywords:
Learning motivation, learning concentration, math comprehensionDownloads
References
Abramovich, S., Grinshpan, A. Z., & Milligan, D. L. (2019). Teaching Mathematics through Concept Motivation and Action Learning. Education Research International, 2019, 1–13. https://doi.org/10.1155/2019/3745406
Adinata, Y. C. (2017). Dampak Strategi Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Konsentrasi Belajar Siswa SMP. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya (KNPMP) II, 483–491. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/8835
Afrilia, L., Neviyarni, Arief, D., & Amini, R. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi. 8(3), 710–721.
Alzanatul Umam, M., & Zulkarnaen, R. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 303–312. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1993
Anggraini, S., & Dewi, S. K. (2022). Effect of Brain Gym in Increasing the Learning Concentration of 6th Grade on Online Learning during the Covid-19 pandemic. Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences, 18(6), 86–90.
Angra Meta Ruswana, L. N. Z. (2018). Korelasi Antara Self -Regulated Learning Dengan Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 381–388.
Ardila, A., & Hartanto, S. (2017). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematik. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 175–186.
Cahani, K., Nia, K., Effendi, S., & Munandar, D. R. (2021). Kemampuan pemahaman konsep matematika siswa ditinjau dari konsentrasi belajar pada materi statistika dasar. 4(1), 215–224. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.215-224
Damayanti, F., & Rufiana, I. S. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Matematika pada Materi Bangun Ruang Kubus dan Balok Ditinjau dari Motivasi Belajar. Edupedia, 5(2), 145–154. http://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/edupedia/article/view/555/415
Di Serio, Á., Ibáñez, M. B., & Kloos, C. D. (2013). Impact of an augmented reality system on students’ motivation for a visual art course. Computers & Education, 68, 586–596. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.002
Dores, O. J., Lisa, M.Cs, Y., & Vorina, O. (2019). Analisis Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas V Sdn No 20 Sp2 Skph Manis Raya Tahun Ajaran 2018/2019. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 57–68. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v1i2.506
Fauzi, Y. N., Riana Irawati, & Ani Nur Aeni. (2022). Model Pembelajaran Flipped Classroom dengan Media Video untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1537–1549. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2749
Fitri, D. Y., & Aima, Z. (2017). Pengaruh Penerapan Teknik Spotlight terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMPN 1 Batang Anai Padang Pariaman. Jurnal Mosharafa, 6, 247–254.
Fridaram, O., Istharini, E., Cicilia, P. G. C., Nuryani, A., & Wibowo, D. H. (2021). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik dengan Bimbingan Klasikal Metode Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Magistrorum et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 161–170. https://doi.org/10.24246/jms.v1i22020p161-170
Halimi, A., Wijonarko, W., & Agustini, F. (2021). Analisis Pembelajaran Matematika Materi Bangun Ruang Kubus dan Balok dengan Menggunakan Model Konstruktivisme Berbasis Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(1), 10–16. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i1.29859
Kamaluddin, M. (2017). Pengaruh motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika dan strategi untuk meningkatkannya. Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika, 67(9), 455–460.
Lestari, W. (2015). Efektifitas Strategi Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. 2(3), 170–181. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/view/98/95
Mayasari, F. D. (2017). Pengaruh Konsentrasi Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa di SMK Negeri 1 Ngabang (Studi Kasus Siswa yang Tinggal Dengan Orang Tua Asuh). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(6), 1–9. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/20651
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18
Pohan, A. M., Asmin, A., & Menanti, A. (2020). The Effect of Problem-Based Learning and Learning Motivation of Mathematical Problem Solving Skills of Class 5 Students at SDN 0407 Mondang. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(1), 531–539. https://doi.org/10.33258/birle.v3i1.850
Pujiati, Mohammad Kanzunnudin, S. W. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV SDN 3. 1(1), 37–41.
Puspitarini, Y. D., & Hanif, M. (2019). Using Learning Media to Increase Learning Motivation in Elementary School. Anatolian Journal of Education, 4(2), 53–60. https://doi.org/10.29333/aje.2019.426a
Riinawati. (2021). Hubungan Konsentrasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2305–2312. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.886
Rochim, A., Herawati, T., & Nurwiani, N. (2021). Deskripsi Pembelajaran Matematika Berbantuan Video Geogebra dan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Fungsi Kuadrat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 269–280. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i2.996
Rumapea, D. I. M., Sibagariang, S. A., & Simamora, B. A. (2022). The Effect of Online Game Addiction and Learning Concentration on Social Science Students’ Learning Outcomes in Eight Grage of Private Junior High School Kartika 1-4 Pematang Siantar. Journal of Humanities and Education Development, 4(5), 91–94. https://doi.org/10.22161/jhed.4.5.13
Santoso, E. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Sekolah Dasar. Cakrawala Pendas, 3(1), 16–29. https://doi.org/10.31949/jcp.v3i1.407
Sarmiati, S., Kadir, K., Bey, A., & Rahim, U. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Dukungan Sosial Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Kusambi. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 77. https://doi.org/10.36709/jpm.v10i1.5646
Sholihah, A. (2016). Analisis Pengaruh Motivasi Belajar Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar. Program Studi Pendidikan Ekonomi, Jurusan Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi, 4(3), 1–5.
Siyam, E. (2014). Perbandingan Kemampuan Pemahaman Matematika antara Siswa yang Mendapatkan Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) dan Metakognitif. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 55–66.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Sukri, A., & Purwanti, E. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Brain Gym. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 1(1), 50. https://doi.org/10.25273/jems.v1i1.778
Sunarto, M. T., Laa, S. P. Y. O., Mahtuum, Z. A., Siagian, G. T., & Afrilianto, M. (2021). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP melalui Pendekatan Kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 85–94. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.730
Utami, F. D., Djatmika, E. T., & Sa’dijah, C. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran terhadap Pemahaman Konsep, Sikap Ilmiah, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 2(12), 1629–1638.
Wei, X., Weng, D., Liu, Y., & Wang, Y. (2015). Teaching based on augmented reality for a technical, creative design course. Computers & Education, 81, 221–234. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.017
Wekke, I. S. (2019). Metode Penelitian Sosial (I. Fatria (ed.); 1st ed., Vol. 1, Issue). Gawe Buku.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yayan, Tarpan Suparman, Sri Wulan Anggraeni, Tika Nurjanah, Mahpudin, Ujiati Cahyaningsih

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).