FLIPBOOK LEARNING MEDIA ON IPAS LEARNING OUTCOMES IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Elma Maylisa Wahyu Salsabila Universitas Negeri Surabaya
  • Suryanti Suryanti Universitas Negeri Surabaya
  • Wahono Widodo Universitas Negeri Surabaya
  • Ganes Gunansyah Universitas Negeri Surabaya
  • Ari Metalin Ika Puspita Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.31949/jcp.v11i3.13478

Abstract

This study aims to analyze the effect of Flipbook as a learning medium on elementary school students' Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) learning outcomes through a literature review. Flipbook is an interactive digital learning medium that enhances students' engagement and understanding of the subject matter. This research employs a literature review method by analyzing previous studies discussing Flipbook effectiveness in learning. The findings indicate that Flipbook positively impacts students' learning outcomes, as evidenced by increased pretest and posttest scores. Additionally, Flipbook supports various learning models such as Jigsaw and Problem-Based Learning (PBL), improving learning effectiveness. The analysis also reveals that Flipbook significantly enhances students' learning interest, conceptual understanding, and academic achievement. Therefore, the use of Flipbook as a learning medium in elementary schools is highly recommended to foster more interactive and effective learning.

Keywords:

flipbook, learning media, Learning Outcomes, IPAS, Elementary School

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Fadillah, Y., & Akbar, A. R. (2024). Strategi Desain Pembelajaran Adaptif Untuk Meningkatkan Pengalaman Belajar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Sains Dan Teknologi Terapan| E-ISSN, 1(4), 354–362.

Amalia, S. N., Millati, F. A., & Setyasto, N. (2023). Pengembangan media pembelajaran flipbook untuk mening. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3), 451–460.

Arisandhi, G. A. M. M., Wibawa, I. M. C., & Yudiana, K. (2023). Flipbook: Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Kognitif IPA Siswa Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 11(1), 165–174.

Awaludin, K., & Yulianto, S. (2024). Penggunaan Media Flipbook Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPAS Materi Membangun Masyarakat Yang Beradab. Journal of Education Action Research, 8(1), 72–79.

Aziz, M. A., Idris, M., & Irawan, D. B. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Legenda Pulau Kemarau Pada Pembelajaran IPS. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 16(1), 8–15.

Edray, A. E., Nestity, A., Akhsan, H., & Ribkoh, R. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di Kelas V SDN 002 Palembang. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 136–142.

Febrianti, F. A. (2021). Pengembangan digital book berbasis flip pdf professional untuk meningkatkan kemampuan literasi sains siswa. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 4(2), 102–115.

Hajar, S. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Menumbuhkan Minat Siswa Terhadap Matematika Di Madrasah Aliyah. Jurnal El-Hamra: Kependidikan dan Kemasyarakatan, 9(3), 292–298.

Huwaidi, D. F. N., & Ansori, I. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pelajaran IPS pada Siswa Kelas V SD Negeri 2 Singorojo Kabupaten Kendal. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 902–916.

Juliani, R., & Ibrahim, N. (2023). Pengaruh media flipbook terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia siswa kelas IV di sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 19–26.

Julianti, J., Fitrisita, A., & Fatimah, S. (2024). Taksonomi Ilmu Pengetahuan: Ilmu Itu Beraneka Ragam Spesialisasi Dan Disiplin Interdisipliner. Cendekia: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 4(4), 623–632.

Kusuma, A. S., Setiadi, D., & Handayani, B. S. (2023). Pengembangan Instrumen Questioning Skills Berdasarkan Domain Kognitif Taksonomi Bloom Revisi Untuk Evaluasi Kemampuan Bertanya Siswa SMA Pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2668–2680.

Lestyono, E. F., Solihin, A., Rachmadyanti, P., Kristanto, A., & Dwinata, A. (2024). Leveraging Google Maps and Generative AI for Geography Education: Insights for Special Needs Students. Educative: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(3). https://doi.org/10.70437/educative.v2i3.725

Maghfiroh, A. N., Daksana, M. F. E. H., & Salma, S. N. (2024). Efektivitas penggunaan media pembelajaran interaktif dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1), 55–64.

Masithoh, A. (2022). Pengaruh model pembelajaran jigsaw menggunakan media flipbook terhadap hasil belajar ips kelas v sd. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan, 4(1), 21–27.

Mujiatun, S., Sumarno, S., & Dwijayanti, I. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Pada Pembelajaran IPA Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 55–68.

Mulyani, P. K. (2024). Pengembangan Media Flipbook Interaktif Berbasis Website untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pembelajaran IPAS Materi Gaya Siswa Kelas IV SDN Pakintelan 01 Kota Semarang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(03), 825–839.

Nirmala, N. S., & ISTIANAH, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook sebagai media belajar pada pembelajaran IPA materi metamorfosis kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1).

Nurwidiyanti, A., & Sari, P. M. (2022). Pengembangan media pembelajaran flipbook berbasis literasi sains pada pembelajaran IPA sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6949–6959.

Nuryani, L., & Abadi, I. G. S. (2021). Media pembelajaran flipbook materi sistem pernapasan manusia pada muatan IPA siswa kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 247–254.

Preti, Z. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Media Flipbook Terhadap Hasil Belajar Ipas Pada Peserta Didik Di Sekolah Dasar (Penelitian Kuantitatif Quasi Eksperimen Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas V di SDN 223 Bhakti Winaya. Doctoral dissertation, FKIP UNPAS.

Saputra, N. E., Zumrotun, E., & Attalina, S. N. C. (2024). Pengaruh media pembelajaran berbasis flipbook terhadap hasil belajar IPAS di Kelas IV SDN 2 Kuanyar. Jurnal Simki Pedagogia, 7(1), 317–327.

Sari, S. N. M., & Isdaryani, B. (2024). Efektivitas Model PjBL Berbantuan E-Modul Berbasis Flipbook untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipas di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 88–101.

Sipuan, S., Warsah, I., Amin, A., & Adisel, A. (2022). Pendekatan Pendidikan Multikultural. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 815. https://doi.org/10.37905/aksara.8.2.815-830.2022

Solihin, A., Rachmadyanti, P., & Setiawan, R. (2024). Rancang Bangun Vis.Map Berbasis Engklek Sebagai Media Eksistensi Kearifan Lokal Dalam Fase Digitalisasi di Era Gen Z: Studi Kasus Sekolah Dasar. Publikasi Pendidikan, 14(2), 213. https://doi.org/10.26858/publikan.v14i2.63540

Solihin, A., & Rahmawati, I. (2024). Kartu Eksplorasi Etnomatematika-QR Pada Materi Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 10(1), 64–79. https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n1.p64-79

Srirahmawati, I., Hidayat, H., & Andang, A. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital pada Pembelajaran IPAS untuk Mendukung Pembelajaran Terdiferensiasi. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 7(2), 91–99.

Sukaetin, A., Kurniasari, R., & Setiawan, W. E. (2022). Penggunaan Media Peta Timbul Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPS Pada Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Di Indonesia. Sebelas April Elementary Education, 1(2), 1–10.

Tarofil, N., Prastyo, L., Solihin, A., Subrata, H., & Daoyi, Z. (2024). Enhancing Digital Literacy in Eighth-Grade Students through AI-Integrated ProProfs . com and Differentiated Instruction. 2(3), 160–168. https://doi.org/10.70437/educative.v2i3.812

Taufik, A., & Prasetyaningtyas, F. D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran E-Mas (E-Modul Ipas Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipas Materi Aktivitas Ekonomi Masyarakat Di Sdn Wates 02 Ngaliyan Semarang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 206–219.

Widodo, M. B. P., Aula, A. F. Y., Riswanti, M. L., & Rozi, A. F. (2023). Society 5.0 pembelajaran IPS. Cahya Ghani Recovery.

Downloads

Abstract Views : 5
Downloads Count: 4

Published

2025-07-26

How to Cite

Salsabila, E. M. W., Suryanti, S., Widodo, W., Gunansyah, G., & Puspita, A. M. I. (2025). FLIPBOOK LEARNING MEDIA ON IPAS LEARNING OUTCOMES IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. Jurnal Cakrawala Pendas, 11(3), 596–609. https://doi.org/10.31949/jcp.v11i3.13478

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.