Visitor Satisfaction Level at Sulili Hot Spring Natural Tourism in Pinrang Regency
DOI:
https://doi.org/10.31949/ijsm.v4i3.12143Abstract
The study aims to determine the level of Visitor Satisfaction at the Sulili Hot Springs Natural Tourism, Pinrang Regency. This type of research is descriptive research. The population in this study were visitors to the Sulili Hot Springs, Pinrang Regency with a sample size of 40 visitors and sampling using accidental sampling. The sampling technique is based on drawing samples by chance. The study results indicate that the Level of Visitor Satisfaction at the Sulili Hot Springs Natural Tourism, Pinrang Regency is classified as high.
Keywords:
Visitor Satisfaction Level, Sports Recreations, Natural TourismDownloads
References
Ananditya, A., & Hidayat, W. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Wisata, Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Kepuasan Pengunjung Objek Wisata Goa Kreo Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis S1 Undip, 6(2), 98–106. https://doi.org/doi.org/10.14710/jiab.2017.16186
Bismar, A. R., & Sahabuddin. (2019). Studi Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Siswa SMP di Makassar. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar, 103–107. https://ojs.unm.ac.id/semnaslemlit/article/view/8250
Boedirachminarni, A., & Suliswanto, M. S. W. (2017). Analisis Kepuasan Pengunjung Ekowisata Kabupaten Malang. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 15(1), 101. https://doi.org/10.22219/jep.v15i1.4649
Dien, Y. T., Kapantow, G. H. M., & Rumagit, G. A. J. (2024). Analisis Tingkat Kepuasan Pengunjung Taman Wisata Alam Batu Angus Kota Bitung. Agri-Sosioekonomi, 20(2), 747–756. https://doi.org/10.35791/agrsosek.v20i2.57502
Fadia Amir, D., Zelfia, Z., & Majid, A. (2023). Strategi Komunikasi Dinas Pariwisata Kabupaten Pinrang Dalam Pengembangan Objek Wisata Permandian Air Panas Sulili Di Paleteang. Respon Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Komunikasi, 3(4), 30–37. https://doi.org/10.33096/respon.v3i4.139
Fitrianti, S., Ismawati, Ii., & Sillia, N. (2015). Analisis Tingkat Kepuasaan Pengunjung Kawasan Wisata Lembah Harau. Polibisnis, 7(1), 37–46. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/93488836/kepuasan_pengunjung_harau-libre.pdf
Haeni. (2023). Prospek pengembangan wisata air panas pincara terhadap peningkatan pendapatan asli daerah dikabupaten luwu utara. SKRIPSI. http://repository.umpalopo.ac.id/5059/
Hudah, M., Widiyatmoko, fajar A., Pradipta, G. D., & Maliki, O. (2020). Analisis Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Masa Pandemi Covid-19 Di Tinjau dari Penggunaan Media Aplikasi Pembelajaran dan Usia Guru. Jurnal Porkes, 3(2), 93–102. https://doi.org/10.29408/porkes.v3i2.2904
Ikhsan, A., & Argantos. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. JP&O (Jurnal Pendidikan dan Olahraga), Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Padang, 2(1), 171–176.
Irfan, A. M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Yang Diberikan Kenari Waterpark Bontang Terhadap Tingkat Kepuasan Pelanggan. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 9(2), 82. https://doi.org/10.32507/ajei.v9i2.451
Kalagis, D. (2014). Pengukuran Tingkat Kepuasan Pengunjung Di Objek Wisata Puncak Temboan Desa Rurukan Satu Kota Tomohon. Cocos, 5(2). https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/cocos/article/view/5600/5134
Kalebos, F. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Wisatawan Yang Berkunjung Ke Daerah Wisata Kepulauan. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajem, 4(3), 489–502. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jrbm/article/view/12748
Lande, B. H., Sujana, I., & Sofitra, M. (2022). Rekomendasi Peningkatan Kualitas Pelayanan Untuk Meningkatkan Kepuasan Pengunjung Wisata Tanjung Bajau Singkawang. INTEGRATE: Industrial Engineering and Management System, 6(2), 55–59. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jtinUNTAN/article/view/60135
Mihardja, E. J., Bintaro, B. . K., Widiastuti, T., Agustini, P. M., & Adriati, F. (2018). Pemanfaatan Potensi Ekowisata Sebagai Startegi City Branding Kabupaten Pinrang. In Universitas Bakrie Press. B.Press. https://repository.bakrie.ac.id/4416/1/pemanfaatan ekowisata finale 3.pdf
Mustari, M. F. (2020). Tinjuan Yuridis Terhadap Prosedur Izin Usaha Pariwisata di Kabupaten Pinrang. SKRIPSI, 274–282. https://core.ac.uk/download/pdf/89565076.pdf
Nuraeni. (2024). Penerapan Analisis SWOT terhadap Strategi Pengembangan Objek Wisata Pantai Lasonrai Di Kabupaten Barru. Skripsi, 15(1), 37–48. https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/7570/1/2020203893202018.pdf
Parman, P., & Sampara, N. (2020). Pengaruh Kepuasan Wisatawan Pelayanan Publik Dan Publikasi Terhadap Kinerja Sektor Pariwisata Di Kabupaten Pinrang. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi …, 8(2). http://journal.stiem.ac.id/index.php/jureq/article/view/395%0Ahttps://journal.stiem.ac.id/index.php/jureq/article/viewFile/395/319
Prasetyo, E., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Kelas III SDN Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1), 76–82. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1015
Putri, A. F., & Ferdian, F. (2023). Tingkat Kepuasan Pengunjung Pada Daya Tarik Ekowisata dan Edukasi. Jurnal Kajian Pariwisata dan Bisnis Perhotelan, 4(2), 104–113. https://doi.org/doi.org/10.24036/jkpbp.v4i2.60772
Rahmadani, R. R. (2024). Strategi Komunikasi Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Kampar Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Pada Objek Wiata Dermaga Tepian Mahligai. SKRIPSI, 6798.
Rahmah, P., Surianti, S., Minarti, A., Abbas, M., Amrial, A., & Amriana, N. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Pada Kawasan Wisata Permandian Alam Lejja. Jurnal Ilmiah Metansi (Manajemen dan Akuntansi), 6(2), 174–182. https://doi.org/10.57093/metansi.v6i2.221
Rahmawati, D. K., & Dwihartanti, M. (2020). The Effect of Price and Quality of Service To Satisfaction Visitors at Natural Parkgrojogan Sewu Tawangmangu Karanganyar Regency Central Java. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 5(3), 248–253. https://journal.student.uny.ac.id/adp-s1/article/view/8740/8394
Ratu, M. A. S., Sagay, B. A. B., & Manginsela, E. P. (2018). Tingkat Kepuasan Pengunjung Objek Wisata D’Mooat Di Desa Mooat Kecamatan Mooat Kebupaten Bolaang Mongondow Timur. Agri-Sosioekonomi, 14(3), 203. https://doi.org/10.35791/agrsosek.14.3.2018.21879
Sahabuddin, Hakim, H., & Bismar, A. R. (2020). Analisis Kinerja Guru Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Terhadap Motor Ability Dan Hasil Belajar Pada Siswa SD Negeri Di Kabupaten Pinrang. JCESports, Journal of Coaching Education Sports, 1(1), 27–36. https://doi.org/https://doi.org/10.31599/jces.v1i1.84
Sari, N. N., Winarno, G. D., Harianto, S. P., & Fitriana, Y. R. (2020). Persepsi Wisatawan Dalam Implementasi Sapta Pesona Di Objek Wisata Belerang Simpur Desa Kecapi. Jurnal Belantara, 3(2), 163–172. https://doi.org/10.29303/jbl.v3i2.503
Setiawan, W., & Wisnu, H. (2019). Survei Peran Guru Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi Terhadap Terlaksananya Pendidikan Kesehatan Di SMP Se- Kecamatan Lakarsantri Kota Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(2), 267–271. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/9/article/view/27489
Stevianus. (2014). Pengaruh Atraksi Wisata, Fasilitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Di Taman Margasatwa Ragunan Jakarta. Jurnal Ekonomi Bisnis, 19(3), 39–48.
Suardi, S. (2021). Strategi Pemasaran Destinasi Wisata Air Panas Waterboom Sulili Kabupaten Pinrang Di Masa Covid 19. Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 17(1), 77. https://doi.org/10.35329/fkip.v17i1.1929
Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Metalingua: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 31–34. https://doi.org/https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072
Tangkere, E. G., & Sondak, L. W. T. (2017). Tingkat Kepuasaan Pengunjung Terhadap Kualitas Pelayanan Daerah Wisata Puncak Temboan Tomohon. Agri-Sosioekonomi, 13(1), 35–46. https://doi.org/doi.org/10.35791/agrsosek.13.1.2017.14914
Wijono, D. (2014). Tingkat Kepuasan Pengunjung Obyek Wisata Pantai Kuwaru Sanden Bantul Yogyakarta. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 4(1), 22. https://doi.org/10.30588/jmp.v4i1.93
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sahabuddin Sahabuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.