Visitor Satisfaction Level at Sulili Hot Spring Natural Tourism in Pinrang Regency

Authors

  • Sahabuddin Sahabuddin Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/ijsm.v4i3.12143

Abstract

The study aims to determine the level of Visitor Satisfaction at the Sulili Hot Springs Natural Tourism, Pinrang Regency. This type of research is descriptive research. The population in this study were visitors to the Sulili Hot Springs, Pinrang Regency with a sample size of 40 visitors and sampling using accidental sampling. The sampling technique is based on drawing samples by chance. The study results indicate that the Level of Visitor Satisfaction at the Sulili Hot Springs Natural Tourism, Pinrang Regency is classified as high.

Keywords:

Visitor Satisfaction Level, Sports Recreations, Natural Tourism

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananditya, A., & Hidayat, W. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Wisata, Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Kepuasan Pengunjung Objek Wisata Goa Kreo Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis S1 Undip, 6(2), 98–106. https://doi.org/doi.org/10.14710/jiab.2017.16186

Bismar, A. R., & Sahabuddin. (2019). Studi Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Siswa SMP di Makassar. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar, 103–107. https://ojs.unm.ac.id/semnaslemlit/article/view/8250

Boedirachminarni, A., & Suliswanto, M. S. W. (2017). Analisis Kepuasan Pengunjung Ekowisata Kabupaten Malang. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 15(1), 101. https://doi.org/10.22219/jep.v15i1.4649

Dien, Y. T., Kapantow, G. H. M., & Rumagit, G. A. J. (2024). Analisis Tingkat Kepuasan Pengunjung Taman Wisata Alam Batu Angus Kota Bitung. Agri-Sosioekonomi, 20(2), 747–756. https://doi.org/10.35791/agrsosek.v20i2.57502

Fadia Amir, D., Zelfia, Z., & Majid, A. (2023). Strategi Komunikasi Dinas Pariwisata Kabupaten Pinrang Dalam Pengembangan Objek Wisata Permandian Air Panas Sulili Di Paleteang. Respon Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Komunikasi, 3(4), 30–37. https://doi.org/10.33096/respon.v3i4.139

Fitrianti, S., Ismawati, Ii., & Sillia, N. (2015). Analisis Tingkat Kepuasaan Pengunjung Kawasan Wisata Lembah Harau. Polibisnis, 7(1), 37–46. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/93488836/kepuasan_pengunjung_harau-libre.pdf

Haeni. (2023). Prospek pengembangan wisata air panas pincara terhadap peningkatan pendapatan asli daerah dikabupaten luwu utara. SKRIPSI. http://repository.umpalopo.ac.id/5059/

Hudah, M., Widiyatmoko, fajar A., Pradipta, G. D., & Maliki, O. (2020). Analisis Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Masa Pandemi Covid-19 Di Tinjau dari Penggunaan Media Aplikasi Pembelajaran dan Usia Guru. Jurnal Porkes, 3(2), 93–102. https://doi.org/10.29408/porkes.v3i2.2904

Ikhsan, A., & Argantos. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. JP&O (Jurnal Pendidikan dan Olahraga), Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Padang, 2(1), 171–176.

Irfan, A. M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Yang Diberikan Kenari Waterpark Bontang Terhadap Tingkat Kepuasan Pelanggan. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 9(2), 82. https://doi.org/10.32507/ajei.v9i2.451

Kalagis, D. (2014). Pengukuran Tingkat Kepuasan Pengunjung Di Objek Wisata Puncak Temboan Desa Rurukan Satu Kota Tomohon. Cocos, 5(2). https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/cocos/article/view/5600/5134

Kalebos, F. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Wisatawan Yang Berkunjung Ke Daerah Wisata Kepulauan. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajem, 4(3), 489–502. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jrbm/article/view/12748

Lande, B. H., Sujana, I., & Sofitra, M. (2022). Rekomendasi Peningkatan Kualitas Pelayanan Untuk Meningkatkan Kepuasan Pengunjung Wisata Tanjung Bajau Singkawang. INTEGRATE: Industrial Engineering and Management System, 6(2), 55–59. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jtinUNTAN/article/view/60135

Mihardja, E. J., Bintaro, B. . K., Widiastuti, T., Agustini, P. M., & Adriati, F. (2018). Pemanfaatan Potensi Ekowisata Sebagai Startegi City Branding Kabupaten Pinrang. In Universitas Bakrie Press. B.Press. https://repository.bakrie.ac.id/4416/1/pemanfaatan ekowisata finale 3.pdf

Mustari, M. F. (2020). Tinjuan Yuridis Terhadap Prosedur Izin Usaha Pariwisata di Kabupaten Pinrang. SKRIPSI, 274–282. https://core.ac.uk/download/pdf/89565076.pdf

Nuraeni. (2024). Penerapan Analisis SWOT terhadap Strategi Pengembangan Objek Wisata Pantai Lasonrai Di Kabupaten Barru. Skripsi, 15(1), 37–48. https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/7570/1/2020203893202018.pdf

Parman, P., & Sampara, N. (2020). Pengaruh Kepuasan Wisatawan Pelayanan Publik Dan Publikasi Terhadap Kinerja Sektor Pariwisata Di Kabupaten Pinrang. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi …, 8(2). http://journal.stiem.ac.id/index.php/jureq/article/view/395%0Ahttps://journal.stiem.ac.id/index.php/jureq/article/viewFile/395/319

Prasetyo, E., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Kelas III SDN Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1), 76–82. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1015

Putri, A. F., & Ferdian, F. (2023). Tingkat Kepuasan Pengunjung Pada Daya Tarik Ekowisata dan Edukasi. Jurnal Kajian Pariwisata dan Bisnis Perhotelan, 4(2), 104–113. https://doi.org/doi.org/10.24036/jkpbp.v4i2.60772

Rahmadani, R. R. (2024). Strategi Komunikasi Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Kampar Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Pada Objek Wiata Dermaga Tepian Mahligai. SKRIPSI, 6798.

Rahmah, P., Surianti, S., Minarti, A., Abbas, M., Amrial, A., & Amriana, N. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Pada Kawasan Wisata Permandian Alam Lejja. Jurnal Ilmiah Metansi (Manajemen dan Akuntansi), 6(2), 174–182. https://doi.org/10.57093/metansi.v6i2.221

Rahmawati, D. K., & Dwihartanti, M. (2020). The Effect of Price and Quality of Service To Satisfaction Visitors at Natural Parkgrojogan Sewu Tawangmangu Karanganyar Regency Central Java. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 5(3), 248–253. https://journal.student.uny.ac.id/adp-s1/article/view/8740/8394

Ratu, M. A. S., Sagay, B. A. B., & Manginsela, E. P. (2018). Tingkat Kepuasan Pengunjung Objek Wisata D’Mooat Di Desa Mooat Kecamatan Mooat Kebupaten Bolaang Mongondow Timur. Agri-Sosioekonomi, 14(3), 203. https://doi.org/10.35791/agrsosek.14.3.2018.21879

Sahabuddin, Hakim, H., & Bismar, A. R. (2020). Analisis Kinerja Guru Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Terhadap Motor Ability Dan Hasil Belajar Pada Siswa SD Negeri Di Kabupaten Pinrang. JCESports, Journal of Coaching Education Sports, 1(1), 27–36. https://doi.org/https://doi.org/10.31599/jces.v1i1.84

Sari, N. N., Winarno, G. D., Harianto, S. P., & Fitriana, Y. R. (2020). Persepsi Wisatawan Dalam Implementasi Sapta Pesona Di Objek Wisata Belerang Simpur Desa Kecapi. Jurnal Belantara, 3(2), 163–172. https://doi.org/10.29303/jbl.v3i2.503

Setiawan, W., & Wisnu, H. (2019). Survei Peran Guru Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi Terhadap Terlaksananya Pendidikan Kesehatan Di SMP Se- Kecamatan Lakarsantri Kota Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 7(2), 267–271. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/9/article/view/27489

Stevianus. (2014). Pengaruh Atraksi Wisata, Fasilitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Di Taman Margasatwa Ragunan Jakarta. Jurnal Ekonomi Bisnis, 19(3), 39–48.

Suardi, S. (2021). Strategi Pemasaran Destinasi Wisata Air Panas Waterboom Sulili Kabupaten Pinrang Di Masa Covid 19. Pepatudzu : Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 17(1), 77. https://doi.org/10.35329/fkip.v17i1.1929

Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Metalingua: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 31–34. https://doi.org/https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072

Tangkere, E. G., & Sondak, L. W. T. (2017). Tingkat Kepuasaan Pengunjung Terhadap Kualitas Pelayanan Daerah Wisata Puncak Temboan Tomohon. Agri-Sosioekonomi, 13(1), 35–46. https://doi.org/doi.org/10.35791/agrsosek.13.1.2017.14914

Wijono, D. (2014). Tingkat Kepuasan Pengunjung Obyek Wisata Pantai Kuwaru Sanden Bantul Yogyakarta. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 4(1), 22. https://doi.org/10.30588/jmp.v4i1.93

Downloads

Abstract Views : 154
Downloads Count: 36

Published

2024-08-20

How to Cite

Sahabuddin, S. (2024). Visitor Satisfaction Level at Sulili Hot Spring Natural Tourism in Pinrang Regency. Indonesian Journal of Sport Management, 4(3), 301–313. https://doi.org/10.31949/ijsm.v4i3.12143

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.