Parents' Views on the Implementation of TPQ in Increasing Students' Religious Understanding

Authors

  • Juandi pasaribu Universitas Islam Negeri Imam Bonjol padang
  • Martin Kustati Universitas Islam Negri Imam Bonjol Padang
  • Rezki Amelia Universitas Islam Negri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.31949/ijie.v1i2.7885

Abstract

The rapid development of technology has made parents of students at the Muhajirin Mosque Al-Qur'an Education Park (TPQ/TQA) in Air Dingin Lubuk Minturun Padang pay less attention to their children's religious education. TPQ/TQA institutions have a very important role for students to recognize the Qur'an and shape students' understanding of religion. This study aims to describe parents' perceptions of the implementation of TPQ/TQA in improving students' religious understanding. This type of research is qualitative descriptive, the data collection techniques used are observation, interviews, documentation and data analysis. The results showed that the Parents' Views on the Implementation of TPQ / TQA in Improving Religious Understanding are good, it is evidenced by the students' easier understanding of learning and changing behavior so that they become better students, and also motivating students to study harder, besides that, through the implementation of TPQ / TQA students are taught to help each other. This research also reveals that parents are very careful about TPQ/TQA as a place to learn to read and write the Qur'an for their children.

Keywords:

Perception, TPQ, Religius, Understanding

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anan, A. A. A. (2015). Strategi Hubungan Masyarakat dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan di MTs Darut Taqwa. Jurnal Al-Murabbi, 1(1), 173–186.

Anwar, R. N. (2021). Pendidikan Alquran (TPQ) Sebagai Upaya Membentuk Karakter Pada Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 44–50.

Erzad, A. M. (2018). Peran orang tua dalam mendidik anak sejak dini di lingkungan keluarga. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(2), 414–431.

Fitriyenti. (2023, Februari 6). Wawancara penelitian pelaksanan TPQ/TQA dalam pelaksanaan keagamaan peserta didik [Komunikasi pribadi].

Framanta, G. M. (2020). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap kepribadian anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 126–129.

h. rafles. (2023, Februari 5). Wawancara penelitian Tentang TPQ/TQA masjid muhajirin air dingin Padang (masjid muhajirin air dingin Padang) [Wawancara].

Hasanah, R. (2023). PEMBERDAYAAN MELALUI KAMPUNG BACA TULIS AL-QUR’AN OLEH TPQ AL-AZHAR DALAM PEMBERANTASAN BUTA AKSARA AL-QUR’AN DI DESA PLALANGAN KECAMATAN KALISAT KABUPATEN JEMBER [PhD Thesis, UIN KH ACHMAD SIDDIQ JEMBER]. http://digilib.uinkhas.ac.id/id/eprint/25749

Hashim, C. N., & Langgulung, H. (2008). Islamic religious curriculum in Muslim countries: The experiences of Indonesia and Malaysia. Bulletin of Education & Research, 30(1), 1–19.

Hendri. (2023, Februari 6). Wawancara penelitian pelaksanan TPQ/TQA dalam pelaksanaan keagamaan peserta didik [Komunikasi pribadi].

Ki Hajar Dewantara, 1994: - Panyliksikan Google. (t.t.). Diambil 30 November 2023, dari https://www.google.com/search?q=Ki+Hajar+Dewantara%2C+1994%3A&sca_esv=586584704&rlz=1C1YTUH_enID1079ID1079&sxsrf=AM9HkKn6EXkIhWzbCVU8j-KyoNm5vUQOIQ%3A1701337693335&ei=XVpoZbaGFM-H4-EPmJuLaA&ved=0ahUKEwj2qOrmuOuCAxXPwzgGHZjNAg0Q4dUDCA8&uact=5&oq=Ki+Hajar+Dewantara%2C+1994%3A&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiGUtpIEhhamFyIERld2FudGFyYSwgMTk5NDoyBRAhGKABMgUQIRigATIFECEYoAFIyBJQ0Q5Y0Q5wAXgAkAEAmAGPA6ABjwOqAQMzLTG4AQPIAQD4AQH4AQKoAgrCAgcQIxjqAhgn4gMEGAAgQYgGAQ&sclient=gws-wiz-serp

Menurut Keputusan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 55 Tahun 2007 tentang Pendidikan Agama dan Pendidikan Agama Dengan Karunia Tuhan Yang Maha Esa, Pasal 24, Presiden Republik Indonesia menyatakan: PendidikannAl-Qur’an bertujuan.untuk meningkatkanmkemampuan siswa dalam membaca,.menulis, memahami,dan mengamalkannisi Al-Qur’an; PendidikannAl-Qur’an terdiriidari TamannKanak-Kanak Al-Qur’an.(TKQ),—Panyliksikan Google. (t.t.). Diambil 30 November 2023, dari https://www.google.com/search?q=Menurut+Keputusan+Pemerintah+Republik+Indonesia+Nomor+55+Tahun+2007+tentang+Pendidikan+Agama+dan+Pendidikan+Agama+Dengan+Karunia+Tuhan+Yang+Maha+Esa%2C+Pasal+24%2C+Presiden+Republik+Indonesia+menyatakan%3A+PendidikannAl-Qur%27an+bertujuan.untuk+meningkatkanmkemampuan+siswa+dalam+membaca%2C.menulis%2C+memahami%2Cdan+mengamalkannisi+Al-Qur%27an%3B+PendidikannAl-Qur%27an+terdiriidari+TamannKanak-Kanak+Al-Qur%27an.(TKQ)%2C&rlz=1C1YTUH_enID1079ID1079&oq=Menurut+Keputusan+Pemerintah+Republik+Indonesia+Nomor+55+Tahun+2007+tentang+Pendidikan+Agama+dan+Pendidikan+Agama+Dengan+Karunia+Tuhan+Yang+Maha+Esa%2C+Pasal+24%2C+Presiden+Republik+Indonesia+menyatakan%3A+PendidikannAl-Qur%27an+bertujuan.untuk+meningkatkanmkemampuan+siswa+dalam+membaca%2C.menulis%2C+memahami%2Cdan+mengamalkannisi+Al-Qur%27an%3B+PendidikannAl-Qur%27an+terdiriidari+TamannKanak-Kanak+Al-Qur%27an.(TKQ)%2C&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBBzU5MWowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Nasution, S. (2019). Pendidikan lingkungan keluarga. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1). http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tazkiya/article/view/457

Novi. (2023, Februari 4). Wawancara penelitian pelaksanan TPQ/TQA dalam pelaksanaan keagamaan peserta didik [Komunikasi pribadi].

Parhan, M., & Kurniawan, D. P. D. (2020). Aktualisasi peran ibu sebagai madrasah pertama dan utama bagi anak di era 4.0. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 4(2), 157.

Rahmi, A. (2018). Pendidikan Agama Bagi Anak Dalam Keluarga Di Gampong Aneuk Galong Baro, Aceh Besar. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 4(1), 129–140.

Rohaeni, N., Satori, D., Komariah, A., Nurdin, D., & Fadhli, R. (2022). Investigating an Online Learning Service Management on Students’ Learning Activeness: A Rasch Model Analysis. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(6), 2076–2089.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. https://digilib.unigres.ac.id/index.php?p=show_detail&id=43

Sujarweni, V. W. (2014). Metodelogi penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Perss. http://repository.radenfatah.ac.id/18854/3/3.pdf

Suwaid, M. (2006). Mendidik Anak Bersama Nabi / Muhammad Suwaid ; editor, Salafuddin Abu Sayyid (Ed 1, Cet 1). Pustaka Arafah.

Tengku Mahyudin. (2023). Buku panduan TPQ/TQA Masjid Muhajirin.

Tri Edi. (2023, f3bruari). Wawancara Tentang TPQ/TQA Masjid Muhajirin [Komunikasi pribadi].

Widodo, A., & Putri, R. F. (2022). Peranan Balai Pengembangan Anak dan Remaja dalam Memberikan Bimbingan Karir Kepada Remaja Binaan. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 3(1), 80–86.

Yahya, M. (2022). Buku panduan kegiatan pendidikan subuh (Vol. 1). CV. Mitra Cendekia Media. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=trmiEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Badan+Kerja+Sama+(BKS)+TPQ/TQA+Kota+Padang&ots=dOtn9p2H3p&sig=OsuUrqU4ue-y8mZ7JQDslhrmNww

Downloads

Abstract Views : 68
Downloads Count: 93

Published

2023-12-20

How to Cite

pasaribu, J., Kustati, M., & Amelia, R. (2023). Parents’ Views on the Implementation of TPQ in Increasing Students’ Religious Understanding. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(2), 65–72. https://doi.org/10.31949/ijie.v1i2.7885