Analysis of student errors in solving trigonometry questions
DOI:
https://doi.org/10.31949/th.v9i1.9548Abstract
This research is motivated by the large number of students' mistakes in solving trigonometry questions and aims to analyze common mistakes made by students in solving questions on trigonometry material. The type of research is descriptive research while the research method is based on literature analysis and teaching experience in the context of mathematics education. The data analysis techniques used are: data collection, data reduction, and drawing conclusions. We analyzed we analyze the results of students' work, various sources, including theses and research journals. Trigonometry is a branch of mathematics that studies the relationship between angles and sides in triangles. However, students often face difficulties in understanding and working on trigonometry problems, especially when working on questions in the form of descriptions. With a better understanding of these errors, educators are expected to be able to design more effective learning strategies to help students master trigonometry concepts well.
Keywords:
Analisis, Kesalahan Siswa, TrigonometriDownloads
References
Ayu, L. S., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMK Kelas XI Dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri. Sigma, 5(2), 49. https://doi.org/10.36513/sigma.v5i2.733
Cahyani, A., & Aini, I. N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri berdasarkan Kriteria Watson. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4 (2), 365-372.
Hartati, L. (2019). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Linier Dasar Berdasarkan Kriteria Watson. Simposium Nasional Ilmiah, (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah melalui Hasil Riset dan Pengabdian kepada Masyarakat), 97–104. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.324
Hidayat, W., & Aripin, U. (2020). Identifikasi Kesalahan Jawaban Mahasiswa Pada Mata Kuliah Trigonometri Berdasarkan Dimensi Pengetahuan Krathwohl. 4(1), 142–153.
Insani, M. I., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Epistemological Obstacle Siswa SMA pada Materi Trigonometri. JPMI - Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 547–558. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.547-558
Junaidi, M. K. P., & Lutfianto, M. (2015). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi. Jurnal Penelitian Geografi, 3(4), 252966
Lestari, W., & Nirmala, N. A. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal- Soal Segitiga dan Segi Empat Berdasar pada Taksonomi Bloom Ranah Kognitif. Prosiding Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Pendidikan Matematika Universtas Indraprasta, 65–72.
Mafruhah, L., & Muchyidin, A. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan kriteria Watson. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(1),24–35. https://doi.org/10.21831/pg.v15i1.26534
Niken, Susanto, Toto, & Setiawan, B. (2012). Penerapan Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Reciprocal Dalam Mengatasi Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Matematika Kelas IX SMP N 1 Pakusari Pokok Bahasan Statistika Semester Ganjil Tahun Ajaran 2012/2013. Kadikma, 3(3), 95–108
Nur Aly, B. F., Sujadi, A. A., & Taufiq, I. (2019). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Seyegan. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 135–144. https://doi.org/10.30738/union.v7i1.4050
Palayukan, H., & Pelix, L. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Perbandingan Trigonometri Pada Segitiga Siku-Siku Berdasarkan Kriteria Watson Di Kelas X SMA Katolik Rantepao. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 4(1), 47–60.
Putri, B. (2013). Analisis Kesalahan Siswa Kelas X.2 SMA Stella Duce Bantul Tahun Ajaran 2015/2016 Dalam Menyelesaikan Masalah Nyata Materi Trigonometri. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Prihastini, S. (2020). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Identitas Trigonometri di Kelas XI Semester I SMA PAB 4 Sampali Tahun Ajaran 2019/2020. Universitas Muhammadiyah, Sumatra Utara.
Sukmana, E. I., & Arhasy, H. E. A. R. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Kawali Tahun Ajaran 2018/2019. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers, 176–186.
Wulandari, S., & Gustell, M. U. (2020). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Trigonometri Siswa Kelas X SMA. Math Educa, 4(1), 64–80.
Wulandari, V. A. (2016). Analisis Kesalahan Dalam Memecahkan Masalah Open Ended Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson Pada Materi Pecahan Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Jember. Universitas Jember, Jember.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Oting Sonjaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.