A Study of the Motor Skills of Students at SD Negeri 01 Benteng Hulu, Kecamatan Mempura Kabupaten Siak

Authors

  • Jefri Maulana Health and Recreation Physical Education, FKIP Universitas Islam Riau, Indonesia
  • Merlina Sari Health and Recreation Physical Education, FKIP Universitas Islam Riau, Indonesia
  • Raffly Henjilito Health and Recreation Physical Education, FKIP Universitas Islam Riau, Indonesia
  • Leni Apriani Health and Recreation Physical Education, FKIP Universitas Islam Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31949/ijsm.v5i2.15086

Abstract

The purpose of this study was to examine the motor skills of students at SD Negeri 01 Benteng Hulu, Kecamatan Mempura Kabupaten Siak. This type of research is descriptive in nature. The population in this study consisted of 150 students from SD Negeri 01 Benteng Hulu. The sampling technique used was purposive sampling, with a total sample of 35 students. The research instruments used were motor skill tests, including leg muscle strength (standing broad jump), arm power (softball throw), agility (zig-zag run test), coordination (wall pass), and speed (30-meter sprint). Based on the results of the research conducted on 35 fifth-grade students at SD Negeri 01 Benteng Hulu, it can be concluded that, in general, the students' level of motor skills falls into the "Fair" category with an average total score of 395.50. Of the five types of motor skill tests—Standing Broad Jump, Softball Throw, Zig-Zag Run, Wall Pass, and 30-Meter Sprint—most students showed varied results, with a dominance in the "Fair" and "Poor" categories, and only a few falling into the "Good" and "Very Good" categories.

Keywords:

Motor skills, elementary school, students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aghnaita, A. (2017). Perkembangan Fisik-Motorik Anak 4-5 Tahun Pada Permendikbud no. 137 Tahun 2014 (Kajian Konsep Perkembangan Anak). Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2 SE-Articles). https://doi.org/10.14421/al-athfal.2017.32-09

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Pendekatan Suatu Praktek. Rienka Cipta.

Asnaldi, A., Zulman, F. U., & Madri, M. (2018). Hubungan Motivasi Olahraga dan Kemampuan Motorik dengan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Peserta didik Sekolah Dasar Negeri 16 Sintoga Kecamatan Sintuk Toboh Gadang Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Menssana, 3(2), 16-27.

Anas Sudijono ; EDISI, Ed. 1, Cet. 18 ; Penerbitan, Jakarta : Raja Grafindo Persada, 1992

Ardiyanto, A. (2016). Peran Perceptual Motoric Terhadap Perkembangan Gerak Anak. Jendela Olahraga, 1(1 Juli). doi:https://doi.org/10.26877/jo.v1i1 Juli.1094

Arikunto.2006. Prosedur penelitian. Jakarta : Rineka Cipta.

Bahridah, P., & Neviyarni, N. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keterampilan Motorik Dalam Pembelajaran. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 2(1), 13-19.

Depdiknas. 2003. Dasar-dasar Kepelatihan Olahraga. Jakarta. Proyek Pendidikan Jasmani Luar biasa

Indraswari, L. (2012). Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalaui Kegiatan Mozaik Di Taman Kanak-Kanak Pembina Agam. Jurnal Pesona PAUD, 1(1), 1-13.

Kiram, Yanuar. 2000. Belajar Motorik. Padang: FIK-UNP

Kiram, P. H. Y. (2019). Belajar Keterampilan Motorik. Prenada Media.

Kiram, Yanuar. 1992. Belajar Motorik. Jakarta: Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan.

Lutan, Rusli. 2002. Mengajar Untuk Belajar Dalam pendidikan Jasmani, Bandung : FPOK Universitas Pendidikan Indonesia

Mustafa, P. S., & Sugiharto, S. (2020). Keterampilan Motorik Pada Pendidikan Jasmani Meningkatkan Pembelajaran Gerak Seumur Hidup. Sporta Saintika, 5(2), 199-218.

Mutohir, T.Cholik dkk. 2004.

Perkembangan Motorik Pada Masa Anak-anak. Jakarta: PPKKO, Dirjen Olahraga, Depdiknas.

Nurhasan. 2000. Tes Dan Pengukuran Pendidikan Olahraga. Universitas Pendidikan Indonesia

Rini, N. S. (2009). Hubungan Pengetahuan lbu Tentang Perkembangan Anak Dengan Perkembangan Motorik Kasar Dan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 7 Semarang. FIKkeS, 2(2).

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfa Beta.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA

Sukintaka, 2004. Teori Pendidikan Jasmani: Filosofi Pembelajaran Dan Masa Depan. Bandung: Nuansa.

Syarifudin, B. (2010) Buku Saku Analisis Statistik Data SPSS (Cetakan. Pertama ed.). Yogyakarta

Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (Online). (http ://www.dikti.go.id/files/UU20- 2003Sisdiknas.pdf. Diakses 28 Desember 2015).

Downloads

Abstract Views : 1
Downloads Count: 13

Published

2025-05-26

How to Cite

Maulana, J., Sari, M., Henjilito, R., & Apriani, L. (2025). A Study of the Motor Skills of Students at SD Negeri 01 Benteng Hulu, Kecamatan Mempura Kabupaten Siak. Indonesian Journal of Sport Management, 5(2), 388–395. https://doi.org/10.31949/ijsm.v5i2.15086

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.