SOSIALISASI PSIKOLOGI KOMUNIKASI UNTUK MENANGGULANGI STIGMA SOSIAL DI KOMUNITAS DESA WUAKERONG
DOI:
https://doi.org/10.31949/jb.v6i3.15216Abstract
Psikologi komunikasi adalah cabang ilmu komunikasi yang mempelajari bagaimana aspek psikologis mempengaruhi proses komunikasi, baik antar individu maupun dalam kelompok. Ilmu ini mengkaji bagaimana pikiran, perasaan, dan perilaku individu memengaruhi bagaimana pesan disampaikan, diterima, dan dipahami dalam berbagai konteks komunikasi. Psikologi komunikasi dan stigma sosial memiliki hubungan timbal balik yang erat. Stigma sosial, yang merupakan sikap negatif terhadap individu atau kelompok tertentu, dapat diperparah atau dikurangi melalui proses komunikasi. Komunikasi yang buruk, seperti penyebaran informasi yang salah atau stereotip negatif, dapat memperkuat stigma. Sebaliknya, komunikasi yang positif, seperti penyampaian informasi yang akurat, dukungan, dan inklusi, dapat membantu mengurangi stigma.
Keywords:
Sosilisasi, Psikologi, Komunikasi, StigmaDownloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Johanis Ataupah, Marianus Diaz Yanto, Emanuel Kosat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
An author who publishes in the BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat agrees to the following terms:
- Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal
- The author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgment of its initial publication in this journal.
- The author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work