Meningkatkan Fokus Peserta Didik Terhadap Pembelajaran PAI Dengan Menggunakan Metode Think Pair Share
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9674Abstract
The study aims to find out how to improve the focus of students in learning Islamic Religious Education (PAI) using the Think Pair Share (TPS) method at class V Sukaharja II Karawang State Elementary School. This type of research is class action research (PTK). The subject of this study is a student of the V class of 34 people, the object of this research is to increase the focus on the student in PAI examination using the Think Pair Share (TPS) method, the implementation of learning carried out through the activities of visiting the research instrument namely observation sheets and lifts. From the data analysis of learning methods Think Pair Share can improve the focus of learning on PAI learning in grade V SD State Sukaharja II Karawang. The increase in students focusing on learning from cycle I to cycle II is about 60 % to 94 %.
Keywords:
Fokus, Peserta Didik, Think Pair Share, Pendidikan Agama IslamDownloads
References
Asmani, J. M. (2011). 7 Tips Aplikasi PAKEM ( Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan). Diva Pers.
Fauzia, Cahyani, Marceliya, D., & Lestari, Ayu, Annisa, Widia, R. (2023). Peningkatan Konsentrasi Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Progam Bimbingan Belajar. Jurnal INDOPEDIA, 1, 367–376.
Huda, M. (2013). model-model pengajaran dan pembelajaran (cet. 1). yogyakarta: pustaka pelajar.
Kitaoka, H. (2011). Teaching Methods that Help Economics Students to be Effective Problem Solvers. SSRN - Elsevier, (317), 22. https://doi.org/10.2139/ssrn.1951095
Mustofa, D. (2023). Strategi Peningkatan Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Memahami Materi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI). 3, 19–35. https://doi.org/10.37905/dej.v3i1.1755
Nuris, M. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Think Pair Share Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas VII DI SMP Negeri 7 Parepare. Jurnal Pendidikan BUM, 7 No. 3.
Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12 (1).
Rukmini, A. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dalam Pembelajaran Pkn SD. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 2176–2181.
Rusman. (2010). Model- model Pembelajaran Mengembangkan Profrsional Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sati, L., & Sunarti, V. (2021). Hubungan Konstrentasi Belajar Dengan Hasil Belajar Peserta Didik Di Lkp Hazika Education Center. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (Pls), 9 (4).
Sumarsya, cici veronita & Ahmad, S. (2020). Think Pair Share sebagai Model untuk Meningkatkan Motivasi Peserta Didik dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4.
Suprijono, A. (2012). Cooperative learning : Teori dan aplikasi paikem (cet. 9). yogyakarta: pustaka pelajar.
SUTRISNO, T. (2023). Penerapan Metode Think Pair Share Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Ebtida’: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 272–284. https://doi.org/10.33379/ebtida.v3i1.2685
Syamsil Kamal. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Think-Pair-Share(TPS) untuk Meningkatkan Aktivitas dan hasil belajar siswa kelas X11 SMA Negeri 10 BanjarMasin. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1.
Tanzimah. (2020). Keterkaitan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) dengan Pendekatan Contextual and Learning (CTL) dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.