Meningkatkan Fokus Peserta Didik Terhadap Pembelajaran PAI Dengan Menggunakan Metode Think Pair Share

Authors

  • Siti Nurul Rahmah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Sakinah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Rachmawati Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Nur Aini Farida Universitas Singaperbangsa Karawang
  • M. Makbul Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9674

Abstract

The study aims to find out how to improve the focus of students in learning Islamic Religious Education (PAI) using the Think Pair Share (TPS) method at class V Sukaharja II Karawang State Elementary School. This type of research is class action research (PTK). The subject of this study is a student of the V class of 34 people, the object of this research is to increase the focus on the student in PAI examination using the Think Pair Share (TPS) method, the implementation of learning carried out through the activities of visiting the research instrument namely observation sheets and lifts. From the data analysis of learning methods Think Pair Share can improve the focus of learning on PAI learning in grade V SD State Sukaharja II Karawang. The increase in students focusing on learning from cycle I to cycle II is about 60 % to 94 %.

Keywords:

Fokus, Peserta Didik, Think Pair Share, Pendidikan Agama Islam

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmani, J. M. (2011). 7 Tips Aplikasi PAKEM ( Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan). Diva Pers.

Fauzia, Cahyani, Marceliya, D., & Lestari, Ayu, Annisa, Widia, R. (2023). Peningkatan Konsentrasi Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Progam Bimbingan Belajar. Jurnal INDOPEDIA, 1, 367–376.

Huda, M. (2013). model-model pengajaran dan pembelajaran (cet. 1). yogyakarta: pustaka pelajar.

Kitaoka, H. (2011). Teaching Methods that Help Economics Students to be Effective Problem Solvers. SSRN - Elsevier, (317), 22. https://doi.org/10.2139/ssrn.1951095

Mustofa, D. (2023). Strategi Peningkatan Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Memahami Materi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI). 3, 19–35. https://doi.org/10.37905/dej.v3i1.1755

Nuris, M. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Think Pair Share Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas VII DI SMP Negeri 7 Parepare. Jurnal Pendidikan BUM, 7 No. 3.

Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12 (1).

Rukmini, A. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dalam Pembelajaran Pkn SD. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 2176–2181.

Rusman. (2010). Model- model Pembelajaran Mengembangkan Profrsional Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sati, L., & Sunarti, V. (2021). Hubungan Konstrentasi Belajar Dengan Hasil Belajar Peserta Didik Di Lkp Hazika Education Center. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (Pls), 9 (4).

Sumarsya, cici veronita & Ahmad, S. (2020). Think Pair Share sebagai Model untuk Meningkatkan Motivasi Peserta Didik dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4.

Suprijono, A. (2012). Cooperative learning : Teori dan aplikasi paikem (cet. 9). yogyakarta: pustaka pelajar.

SUTRISNO, T. (2023). Penerapan Metode Think Pair Share Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Ebtida’: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 272–284. https://doi.org/10.33379/ebtida.v3i1.2685

Syamsil Kamal. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Think-Pair-Share(TPS) untuk Meningkatkan Aktivitas dan hasil belajar siswa kelas X11 SMA Negeri 10 BanjarMasin. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1.

Tanzimah. (2020). Keterkaitan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) dengan Pendekatan Contextual and Learning (CTL) dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.

Downloads

Abstract Views : 181
Downloads Count: 120

Published

2024-06-25

How to Cite

Rahmah, S. N., Sakinah, Rachmawati, Aini, N. A. F., & Makbul, M. M. (2024). Meningkatkan Fokus Peserta Didik Terhadap Pembelajaran PAI Dengan Menggunakan Metode Think Pair Share. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 740–753. https://doi.org/10.31949/am.v6i1.9674

Issue

Section

Articles