Membangun Karakter Siswa Melalui Pendekatan Integratif Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak: Studi Kasus Di SMA Negeri 1 Padang Panjang
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v7i01.14453Abstract
Aqidah Akhlak learning has a strategic role in shaping the character of students who are religious and have noble morals. However, the integration between cognitive, affective, and psychomotor aspects in the learning process is still often neglected. This study aims to examine the application of an integrative approach in Aqidah Akhlak learning and its contribution to the formation of student character at SMA Negeri 1 Padang Panjang. The method used is a field study with a qualitative approach and data collection techniques in the form of interviews, observations, and documentation. The results of the study indicate that the integrative approach has been implemented through active and contextual learning models, supported by various school religious programs. This approach has been proven to contribute positively to changes in student attitudes and behavior, both in terms of faith and morals. This finding strengthens the importance of a holistic PAI learning design in building student character.
Keywords:
Integrative Approach, Creed and Morals, Islamic Religious Education LearningDownloads
References
Abdiyah, L., & Subiyantoro. (2021). Penerapan Teori Konstruktivistik Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 127–136. https://doi.org/10.30651/else.v5i2.6951
Afdhal, Manuputty, F., Litaay, S. C. H., & Makaruku, N. D. (2024). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Maluku dalam Hidden curriculum : Strategi Membangun Perdamaian dan Toleransi di Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 5(4), 5071–5083.
Ahmad, A. A., Gustaman, R. F., & Saputra, K. A. (2023). Konsep Hidden Curriculum Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Pada Jenjang Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Wahana Pendidikan, 10(2), 317–326. https://doi.org/10.25157/jwp.v10i2.10073
Alnashr, M. S., Zaenudin, & Hakim, M. A. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam melalui Pembiasaan dan Budaya Madrasah. Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 11(2), 155–166. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v11i2.504
Alwi, Rozak, A., & Wiradinata, R. (2021). Penguatan Aspek Kreativitas Melalui Pembelajaran Menulis Teks Narasi Dengan Model Berbasis Proyek. Jurnal Tuturan, 10(1), 1–15. https://doi.org/10.33603/jt.v10i1.5227
Amalia, F., Suriansyah, A., & Rafianti, W. R. (2024). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak: Membangun Kolaborasi Efektif dengan Sekolah. Maras: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2217–2227.
Amin, M. N., Nashihin, M., & Nursikin, M. (2024). PENINGKATKAN KARAKTER RELIGIUS SISWA MELALUI INTERNALIASI NILAI DALAM KEGIATAN KEAGAMAAN DAN SOSIAL. 11(2), 295–312.
Aminah, Hairida, & Hartoyo, A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8349–8358. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3791
Anjani, S. R. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NILAI (VALUE LEARNING) MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN BERBUAT (ACTION LEARNING APPROACH). Jurnal Koulutus: Jurnal Pendidikan Kahuripan, 1(1), 11–34.
Apriyani, N., Saprin, & Munawir. (2025). PERAN MADRASAH SEBAGAI INSTITUSI PENDIDIKAN ISLAM. 4(4), 1274–1283.
Astriya, B. R. I. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter (Character Education) Melalui Konsep Teori Thomas Lickona Di Paud Sekarwangi Wanasaba. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 8(2), 227–244. https://doi.org/10.18592/jea.v8i2.7634
Astuti, Y., Syamsyuddin, & Nurhidayati, I. (2023). Implementasi Kegiatan (Mabit) Malam Bina Iman dan Takwa Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spritual Siswa Kelas XI Putri di Madrasah Qur’aniyah Al-Husnayain Surakarta Tahun Ajaran 2022/2023. Rayah Al-Islam, 7(3), 1106–1115. https://doi.org/10.37274/rais.v7i3.802
Awwaliyah, N. K., & Fatimah, M. (2024). Implementasi Student Centered Learning pada Mata Pelajaran PAI Kelas IX SMP Insan Cendekia Boarding School Sukoharjo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 1083–1094. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.621
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Dilalurrahman, L. N., Rasyid, M., & Hayati, F. (2024). Peranan Guru Akidah Akhlak pada Proses Pembentukan Akhlak Siswa pada Kegiatan Mabit. Bandung Conference Series: Islamic Education, 4(2), 1057–1062.
Elmontadzery, A. Y. F., Basori, A. R., & Mujadid, M. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Peningkatan Karakter Religius di MA NU Putra Buntet Pesantren Cirebon. Tsaqafatuna: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 6(1), 1–15. https://doi.org/10.54213/tsaqafatuna.v6i1.413
Faiz, A., Hambali, D. S., Mulyadi, M., & Kurniawaty, I. (2022). Tinjauan Studi Pustaka Tahapan Domain Afektif untuk Mengukur Karakter Siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 5508–5515. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3092
Faizah, H., & Kamal, R. (2024). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 8(1), 466–476. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6735
Fakhruddin, A. U. (2017). Penguatan Pembelajaran Melalui Value Based Education. Jurnal Pendidikan Agama Islam, XIV(1), 37–49. https://doi.org/10.14421/jpai.2017.141-03
Fauzi, A. N., & Nursikin, M. (2023). Potret Pendidikan Nilai Dilembaga Pendidikan Islam. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 4(4), 315–329. https://doi.org/10.35672/afeksi.v4i4.135
Fauziah, N. D., Djoehaeni, & Rudiyanto. (2022). BENTUK KOLABORASI GURU DAN ORANG TUA ANAK PADA SATUAN PAUD (Penelitian Studi Kasus Deskriptif di PG & TK Daarut Tauhid). EDUKIDS: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 19(2).
Fepriyanti, U., & Suharto, A. W. B. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Keteladanan Guru dan Orang Tua Siswa. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 26(1), 135–146. https://doi.org/10.24090/insania.v26i1.4587
Halid, A. (2019). Hidden Curriculum Pesantren: Urgensi, Keberadaan dan Capaiannya. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 140–150. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v12i2.398
Haryanto, H., & Budi, E. S. (2020). Analisis Rekrutmen Berbasis Keterampilan Dan Dampaknya Pada Nilai Sekolah Di Masyarakat Industri. Jurnal Ilmiah Bisnis Dan Ekonomi Asia, 14(1), 58–64. https://doi.org/10.32812/jibeka.v14i1.155
Hayati, W. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Siswa Memainkan Alat Musik Angklung Melalui Metode Pembelajaran Langsung. Inovasi Pendidikan, 8(1), 142–155. https://doi.org/10.31869/ip.v8i1.2575
Hidayat, A. (2021). Tujuan Pendidikan: Tinjauan Filosofis Syed Muhammad Naquib Al-Attas Dalam Buku Islam Dan Sekularisme. El Banar : Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.54125/elbanar.v4i1.60
Humaira, F., Insannia, M., & Masyithah, Q. (2024). PENDEKATAN HOLISTIK DALAM PENILAIAN KOGNITIF, AFEKTIF, DAN PSIKOMOTOR UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN. Jurnal Kajian Agama Islam, 8(11), 122–128.
Ilham. (2019). SINERGISITAS PENDIDIKAN ISLAM: Model Sinergisitas Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 3(2), 236–258. https://doi.org/10.52266/tadjid.v3i2.298
Kakar, Z. U. H., Rasheed, R., Rashid, A., & Akhter, S. (2023). Criteria for Assessing and Ensuring the Trustworthiness in Qualitative Research. International Journal of Business Reflections, 4(2), 150–173. https://doi.org/10.56249/ijbr.03.01.44
Karim, B. A. (2020). Teori Kepribadian dan Perbedaan Individu. Education and Learning Journal, 1(1), 40–49. https://doi.org/10.33096/eljour.v1i1.45
Khoiriah, B., Siregar, I., & Sari, D. P. (2024). Pendidikan Dan Lingkungan Sosial. 1(1), 64–71.
Kholid, I. (2023). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Keaktifan Belajar Siswa. Tarunaedu: Journal of Education and Learning, 1(1), 68–82. https://doi.org/10.54298/tarunaedu.v1i1.134
Kholil, A. (2021). Kolaborasi Peran serta Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Daring. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 88–102. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i1.191
Kumari, W. (2024). IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN EXPERENTIAL LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. Jurnal Pendidikan Buddha Dan Isu Sosial Kontemporer, 6(1), 39–50.
Kurniawati, A. (2020). Hidden Curriculum Practices Case Study Avicenna Jagakarsa Senior High School. Journal of Indonesian Student Assessment and Evaluation, 6(1), 55–72.
Lubis, M. S. (2021). Belajar dan Mengajar Sebagai Suatu Proses Pendidikan yang Berkemajuan. Jurnal Literasosial, 5(2), 95–105.
Mainuddin, Tobroni, & Nurhakim, M. (2023). Pemikiran Pendidikan Karakter Al-Ghazali, Lawrence Kolberg dan Thomas Lickona. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 283–290. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i2.563
Matara, K. (2020). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti (Studi Pustaka Pada Buku PAI dan BP Untuk SMK Kelas X). Irfani, 16(1), 82–95. https://doi.org/10.30603/ir.v16i1.1759
Mongguwi, J. N., Polii, I. J., & Wengkang, T. (2022). PEMBELAJARAN MENULIS TEKS NARASI DENGAN MODEL KOOPERATIF THINK PAIR SHARE PADA SISWA KELAS IX SMP NEGERI 4 TONDANO. Kompetensi: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Seni, 2(6), 1458–1463. https://doi.org/10.53682/kompetensi.v2i06.4695
Mudhar, & Wirastania, A. (2020). EVALUASI TERHADAP IMPLEMENTASI STUDENT-CENTERED LEARNING DI PERGURUAN TINGGI. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
Munasir, Supiana, A., Januaripin, M., Hasan, M. Z. A., & Hasyim, A. (2024). PERAN LINGKUNGAN PENDIDIKAN ISLAM DI ERA MODERN. Kamaliyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 183–194. https://ejournal.stai-mifda.ac.id/index.php/kamaliyah
Muzakki, I. H., Al-Hikami, F. J., Pramono, I. A., Matiyah, I., & Basuki. (2023). Sinergitas Keluarga, Sekolah dan Masyarakat terhadap Pendidikan di Era Disrupsi menurut Nahlawi. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 360–374. https://doi.org/10.60132/jip.v1i3.133
Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252
Nasution, A. F., & Yusnaldi, E. (2024). Penerapan Model Contextual Teaching And Learning ( CTL ) Untuk Meningkatkan Sikap Sosial Peserta Didik di Kelas IV MIS Mutiara. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 2937–2950.
Nazmuddin, N., Sutarjo, Awaludin Sidik, & Rahmi, R. (2023). Kolaborasi Antara Guru dan Orang Tua dalam Pembentukan Akhlakul Karimah: Studi di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda dan At-Taqwa. An-Nida: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.30999/an-nida.v12i1.3242
Novela, R., & Yulsyofriend. (2019). Pelaksanaan Kolaborasi Guru dan Orang Tua dalam Perkembangan Anak di Taman Kanak-Kanak Alam Minangkabau Padang. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(2), 183–189. https://doi.org/10.29062/seling.v5i2.443
Nubuwah, N., Arief, N. F., & Rodafi, D. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Intizar, 29(1), 45–57. https://doi.org/10.19109/intizar.v29i1.14970
Nurpratiwi, H. (2021). Membangun karakter mahasiswa Indonesia melalui pendidikan moral. Jipsindo, 8(1), 29–43. https://doi.org/10.21831/jipsindo.v8i1.38954
Purwanti, E., & Haerudin, D. A. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan dan Keteladanan. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 9(2), 260–275. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i2.8429
Putra, R. P. (2024). Objek Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam: Analisis Taksonomi Bloom (Kognitif, Afektif, Psikomotorik). Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 18–26.
Qadafi, M. (2023). Metode Montessori: Implikasi Student-Centred Learning terhadap Pekembangan Anak di PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2961–2976. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.3323
Rahmania, P., Syafe’i, M., & Firmansyah, M. I. (2024). Tujuan dalam Pendidikan Islam: Eksplorasi ayat Al-Qur’an dan Manusia Sebagai Objek Pendidikan. Rayah Al-Islam, 8(1), 259–271. https://doi.org/10.37274/rais.v8i1.884
Raito, R., & Sukmawati, S. (2023). Implikasi Internalisasi Nilai-Nilai Ajaran Islam Dalam Pembelajaran Pai Terhadap Kesadaran Moral Siswa. Masagi, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.37968/masagi.v2i1.498
Ramdani, A., & Nuriyah, F. S. (2023). Pengaruh Kepribadian Terhadap Interaksi Sosialisasi. Syi’ar: Jurnal Ilmu Komunikasi, Penyuluhan Dan Bimbingan Masyarakat Islam, 6(1), 24–28. https://doi.org/10.37567/syiar.v6i1.2208
Salman, A. (2022). Strategi Sekolah dalam Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Sekolah Melalui Keteladanan. Jurnal Impresi Indonesia, 1(3), 176–183. https://doi.org/10.36418/jii.v1i3.41
Sari, M., Ningsih, M. M. S., Febriani, M., Febrianty, A., Prawita, T. W., & Nurjannah, A. (2024). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Student Centered Learning. Warta Dharmawangsa, 18(1), 219–230. https://doi.org/10.46576/wdw.v18i1.4267
Soleha, U., Diniati, R., & Sofiani, I. K. (2024). Membangun Pendidikan Berbasis Etika: Perspektif Al-Ghazali. HEMAT: Journal of Humanities Education Management Accounting and Transportation, 1(2), 791–798. https://doi.org/10.57235/hemat.v1i2.2829
Suhendi, Suresman, E., & Kosasih, A. (2020). Konsep Pendidikan Karakter Perspektif Al-Ghazali serta Implementasinya di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 34–40. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i1.26327
Sulastri, N. M. (2024). IDENTIFIKASI TIPE KEPRIBADIAN DITINJAU DARI TEORI ALRBERT BANDURA. Realita: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (JRbk), 9(1), 2294–2299.
Sutarto. (2017). Teori Kognitif dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 1–26.
Syaiful, M., & Anam, R. K. (2024). the Concept of Moral Education According To Imam Al Ghazali and Relevance To Education in Indonesia. 8(2), 601–615. https://doi.org/10.24127/att.v6i2
Umaruddin, N., & Casmini. (2020). INTEGRASI PEMIKIRAN IMAM AL-GHAZALI & IVAN PAVLOV DALAM MEMBENTUK PERILAKU PESERTA DIDIK. INSANIA: Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(1), 103–113.
Wildan, S., Mutaqien, I., & Hamami, T. (2023). Implementasi Pendekatan Kontekstual dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Islam di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Ummah Yogyakarta. Islamika, 5(1), 12–29. https://doi.org/10.36088/islamika.v5i1.2298
Winarsih, N., & Ruwandi. (2022). Implementasi Mabit (Malam Bina Iman dan Taqwa) dan Implikasinya dalam Pembelajaran Aqidah dan Akhlaq Siswa SD Islam Terpadu Binaul Ummah Plesungan, Karangpandan, Kecamatan Karangpandan Kabupaten Karanganyar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1868–1877. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.651
Wulan, E. P. S., & Siahaan, D. (2021). Strategi Pembelajaran Ekspositori Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 49–53. https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JIP/article/view/805
Yuliyani, Alfiansyah, M., Valiza, D., & Nurfadillah, R. (2023). KETERKAITAN ISTILAH PENDIDIKAN ISLAM: TARBIYAH, TA’LIM DAN TA’DIB DALAM AL-QUR’AN (ANALISIS TAFSIR IBNU KATSIR). Al-Karima: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 7(2), 121–139.