Relevansi I’jazul Qur’an dalam Tantangan Modernitas
DOI:
https://doi.org/10.31949/am.v6i2.12118Abstract
This study examines the relevance of the Qur'an in facing modern challenges with the aim of exploring the relevance of the Qur'an in three main dimensions: linguistic, scientific, and socio-ethical. This study uses a literature review method with a descriptive-analytical approach. The data sources consist of the Qur'an, classical and contemporary interpretations, as well as scientific articles relevant to. The analysis is carried out through thematic identification. The results of the study show that the linguistic dimension of the Qur'an reflects a unique, precise, and cohesive language structure that surpasses human capabilities. Its scientific dimension shows the harmony between revelation and science, especially in the fields of embryology and astronomy, without compromising its spiritual value. Meanwhile, the social and ethical relevance of the Qur'an offers practical guidance for building a just, inclusive, and moral society. This finding emphasizes that I’jazul Qur’an is an eternal miracle that is able to answer the challenges of the times. The conclusion of this study confirms that I’jazul Qur’an, through the integration of these three dimensions, can be a multidimensional solution in facing the challenges of modernity.
Keywords:
I'Jazul Qur'an, Linguistics, Scientific, Social-ethical, ModernityDownloads
References
Amin, A. (2020). Metode Pembelajaran Dengan Kisah Dalam Perspektif Islam. Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIET), 1(1), 1–11.
Bailana, U. (2024). Analisis Kata “Nikmat” Perspektif Teori Semiotika Roland-Barthes dalam Surah Ar-Rahman. Prosiding Konferensi Nasional Mahasiswa Bahasa Dan Sastra Arab, 1(1), 26–39.
bin Abdurrahman, H. M. Y. (n.d.). The Miracle of Science: Para Ilmuan yang Menemukan Islam. DIVA PRESS.
Cintya, T. D., Harahap, M. R., & Zualiana, E. (2023). Nilai-Nilai Demokrasi Pendidikan Dalam Islam (Studi Pemikiran Prof Al Rasyidin). ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 485–499.
Dalimunte, M. F. (2024). Mengungkap Sumber Pengetahuan: Harmoni Antara Akal, Indera, Intuisi, dan Wahyu. Hijaz: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(3), 93–100.
Elenia, S. (2023). I’jazul Qur’an dalam QS. al-Mu’minun Ayat 14: Kajian ‘Alaqah dan Mudgah di Era Modern. Al-Jadwa: Jurnal Studi Islam, 3(1), 62–75.
Fikri, S., Sholihah, F., Hayyu, J. M., Adlantama, A., & Ali, M. H. (2024). Memahami Makna dari Hadis dan Ilmu Hadis Menurut Pandangan Muhadditsin dan Ushuliyyin. Jurnal Pendidikan Islam, 1(4), 12.
Fitria, I. (2016). Manfaat Benda-Benda Langit Menurut Al-Qur’an (Analisa Kritis Terhadap Tafsir Ilmi Kementrian Agama RI). Fakultas Ushuluddin Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Hamidi, J., Fadlillah, R., & Manshur, A. (2013). Metodologi Tafsir Fazlur Rahman: Terhadap Ayat-Ayat Hukum Dan Sosial. Universitas Brawijaya Press.
Hidayat, R. (2024). Harmonisasi Pengetahuan: Menelusuri Interaksi Islam Dan Filsafat Dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan: Menelusuri Interaksi Islam Dan Filsafat Dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan. EL-FIKR: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 5(1), 37–53.
Karim, H. A. (2021). Menilik Pengelolaan Dan Pelaksanaan Ibadah Sebagai Sarana Psikoterapi Dalam Islam. Al Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 12(1), 15–36.
Kharomen, A. I. (2024). Rekonstruksi Pendekatan Munāsabah Ayat dalam Metode Penafsiran Al-Qur’an. KACA (Karunia Cahaya Allah): Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin, 14(1), 1–25.
Laila, I. (2014). Penafsiran Al-Qur’an Berbasis Ilmu Pengetahuan. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 9(1), 45–66.
Majid, Z. A. (2019). Refleksi Al-Qur’an Dalam Literasi Global (Studi Tafsir Maudhu’i Dalam Kajian Literasi). Almarhalah| Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 81–90.
Muhammaddin, M. (2017). Islam dan Humanisme. Jurnal Studi Agama, 1(2), 64–86.
Mulyana, A. (2019). Kisah-Kisah dalam Surah al-Kahf. Penerbit Duta.
Riski, A. S. (2024). I’jaz Al-Qur’an dalam Perpsektif Nasr Hamid Abu Zaid. UIN Raden Intan Lampung.
Rozali, Y. A. (2022). Penggunaan Analisis Konten Dan Analisis Tematik. Penggunaan Analisis Konten Dan Analisis Tematik Forum Ilmiah, 19, 68. www.researchgate.net
Ruslan, W., & Dua, M. (2019). Terjadinya Alam Semesta Perspektif Teori Big Bang. Penerbit Unika Atma Jaya Jakarta.
Siregar, I., Rambe, M. I. F., Harahap, S. K., & Hasibuan, A. (2024). Ijaz Ijaz of the Qur’an According to the Views of Konservative Scholars: Ijaz Al-Qur’an Menurut Pandangan Ulama Konservatif. As-Salam: Journal Islamic Social Sciences and Humanities, 2(2), 52–61.
Suci Sukmawati, A., Rusmayadi, G., Amalia, M. M., Hikmah, H., Rumata, N. A., Abdullah, A., Sari, A., Hulu, D., Wikaningtyas, R., & Munizu, M. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif: Teori dan Penerapan Praktis Analisis Data berbasis Studi Kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan: Pengantar Ringkas. Garudhawaca.
Yusron, M. A. (2022). Perkembangan Kajian Teoritis Tafsir Sosial di Indonesia. TAFAKKUR: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(2), 152–171.
Zulaiha, E., Syuaib, I., & Rahman, M. T. (2024). Model pengajaran perdamaian berbasis Al-Qur’an. Gunung Djati Publishing.